اظهارنامه مالیاتی1403

Line Shape Image
Line Shape Image
اظهارنامه مالیاتی1403

اظهارنامه مالیاتی1403

اظهارنامه مالیاتی1403 | سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خوداظهاری مودیان مالیاتی، اظهارنامه را به صورت الکترونیک توسعه داده است.
اظهارنامه مالیاتی، گزارش جامع و کاملی از عملکرد یک شرکت یا فرد در طول یک سال مالیاتی است. این دوره مالی از ابتدای فروردین ماه تا انتهای اسفند ماه سال خورشیدی جاری است. در مورد افراد حقوقی، این موضوع به یک شکلی تغییر می‌کند، زیرا ممکن است سال مالی آنها با سال مالیاتی مطابقت نداشته باشد. در چنین حالتی، آنها باید در محاسبه مالیات، درآمد سال مالی خود را مد نظر داشته باشند.

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی، کارنامه‌ای مالی از یک سال کاری یک شرکت یا شخص بوده که جهت محاسبه مالیات بر درآمد هزینه‌ها، معافیت‌ها و کسورات مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‎شود

انواع اظهارنامه مالیاتی

•    اظهارنامه اشخاص حقیقی
•    اظهارنامه اشخاص حقوقی
•    اظهارنامه مالیات بر ارث
•    اظهارنامه مالیات بر املاک
•    اظهارنامه مشاغل خودرویی
•    اظهارنامه انحلال شرکت
•    اظهارنامه حبس، نذر، وقف
•    اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات در ایران

سیستم مالیاتی در ایران به دو دستهٔ خوداظهاری و علی‌الرأس تقسیم می‌شود.
عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن چه عواقبی دارد؟
خوداظهاری: که مؤدی سود، زیان و ... را شخصا از طریق استعلام اظهارنامه مالیاتی اعلام می‌کند؛ و ممیزین مالیاتی بر اساس آن میزان مالیات را محاسبه می‌کنند.
علی الرأس: وقتی مودی اظهارنامه‌ای تنظیم نکند یا اظهارنامه او پذیرفته نشود، بازرسان رأسا اسناد و مدارک مالی شرکت را بررسی کرده، و با محاسبه میزان سود و زیان سالیانه، مالیات را مشخص می‎کنند.
همچنین همان‌طور که اشاره شد، این اظهارنامه‌ها باید در پایان سال مالیاتی یا چهارماه پس از پایان سال مالی مطابق با اساس‌نامه شرکت‌ها ارسال شود. در غیر این‌صورت تا 30% مبلغ مالیات پرداخت‌نشده مشمول جریمه (غیر قابل بخشش) می‌شود.
طبق بند ت ماده 132 قانون ق.م.م. نیز شرط برخورداری از هرنوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقیِ فعال در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی، ثبت اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.
مودیانی که سه سال متوالی اظهارنامه خود را به طور کامل و بی‌نقص در زمان مقرر ارسال کنند، می‌توانند از 5% پاداش خوش‌حسابی پرداخت مالیات بهره‌مند شوند؛ درصدی که حداقل برای اشخاص حقوقی می‌تواند به مبلغی چشمگیر تبدیل شود.

گروه مشاوران مالی و اداری روناک

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403 (حقیقی)

تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی تا پایان خرداد هر سال الزامی است.(برای سال 1402 تا تاریخ15 مرداد میباشد) به عبارت دیگر، این گزارش نوعی روایت از یک سال گذشته است که افراد حقیقی آن را جهت محاسبه مالیات خود به سازمان مالیاتی ارائه می‌دهند. 


سامانه اظهارنامه مالیاتی


سامانه اظهارنامه مالیاتی، به آدرس tax.gov.ir، اقدام به ارایه خدماتی، نظیر استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت قبض مالیات، ارائه برگ تشخیص مالیاتی، صدور صورت حساب الکترونیکی، ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیک، جهت پر کردن اظهارنامه موارد مختلف، نظیر املاک، اجاره، سکه و سایر موارد می نماید. 
متقاضیان پر کردن انواع اظهارنامه، می توانند با ورود به سایت و پس از طی کردن مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام، اقدام به پر کردن و سپس ثبت اظهارنامه مورد نظر خود نمایند.


 اشخاصی که باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند عبارت‌اند از:


1- اشخاص حقیقی مشغول به کار در کشور که از معافیت مالی برخوردار نیستند
2-اشخاص حقوقی مشغول به کار در کشور که از معافیت مالی برخوردار نیستند
3- اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که که مقیم کشورهای خارجی هستند اما از داخل ایران کسب درآمد می‌کنند
4- اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از ایران فعالیت و کسب درآمد می‌کنند
5- اتباع غیر ایرانی که در ایران مشغول به کار هستند و درآمد کسب می‌کنند.


در مقابل، شهرداری‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه در استان‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، کلیه موسسات و وزارت‌خانه‌ها، کارگران، صیادان، عشایر و شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. این دسته‌بندی نشان‌دهنده طیف گسترده‌ای از افراد و نهادهایی است که تحت پوشش قوانین مالیاتی قرار می‌گیرند و نقش مهمی در ساختار مالیاتی کشور ایفا می‌کنند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403 (حقوقی)

 
همزمان با فرارسیدن فصل تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403، سازمان امور مالیاتی مهلت آن را تا 31 تیرماه اعلام کرده است.
در حال حاضر بسیاری از افراد در گیرودار تکمیل فرم‌ها و محاسبات پیچیده مالیاتی هستند. آنطور که سازمان امور مالیاتی خبر داده، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1402، آخرین روز تیرماه است.

 

گروه مشاوران مالی و اداری روناک

بخشنامه سازمان امور مالیاتی همچنین نشان می‌دهد که مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 1402 مالیات اشخاص حقوقی و املاک اجاری اشخاص حقیقی، پایان تیرماه است. در بخش دیگری از این بخشنامه که توسط، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است، آمده است که فرم تعیین مالیات مقطوع کلیه صاحبان مشاغل دارای شرایط مربوطه و اظهارنامه‌های پیش‌فرض گروه‌های دوم و سوم عملکرد سال 1402 از هفته سوم تیر ماه به تدریج در سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری خواهد شد.

اظهارنامه مالیاتی1403

کارشناسان مالیاتی، به بیانی ساده‌تر، اظهارنامه مالیاتی را همچون یک کارنامه می‌دانند که اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول مالیات، عملکرد و رویدادهای مالی خود را در آن ثبت می‌کنند. 
آنچه که درباره اظهارنامه مالیاتی حتما باید رعایت شود، ثبت دقیق و صحیح اطلاعات مورد نیاز و ارسال به موقع آن است. اگر به این نکته توجه نشود، فرد باید در انتظار جریمه‌های سنگینی باشد. 

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی به شرح زیر می باشد:
• ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور
• ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه از طریق عملیات مشاهده
• تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی
• چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
• تایید نهایی اطلاعات
• دریافت کدرهگیری
• صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
• امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

با مشاوره رایگان مالیاتتو منطقی کن

برای راهنمایی و مشاوره در امور مالیاتی خود، به کارشناسان ما مراجعه کنید و از تخصص و تجربه آن‌ها بهره‌مند شوید. با اعتماد به تیم ما، می‌توانید مسائل مالیاتی خود را به بهترین شکل مدیریت کرده و پیشنهادات لازم را دریافت کنید.

تماس با ما :

مشاوران مالی و اداری روناک

09909889913
09127989913
09903899913
09914989913